
Program „Mam kota na punkcie mleka” adresowany jest do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych w wieku 8-13 lat.
Działania w programie:
broszury informacyjne wraz z pomocami dydaktycznymi dla nauczycieli (scenariusze 3 lekcji wraz z zadaniami i zabawami dla uczniów);
broszury informacyjno-dydaktyczne dla dzieci w dwu grupach wiekowych - dla dzieci z klas II – VI SP;
fabularne gry dla uczniów;
Mleczna Farma – gra karciana dla dzieci z klas II – V do rozgrywek dwuosobowych. Bez pionków i planszy do gry. Gra składa się z talii kart i jest dołączona do broszur, które dzieci otrzymują w szkole. Gracze losują KARTY i wykładają na stół, tocząc między sobą pojedynki i zbierając punkty. Uczestnicy, wcielając się w postać kota - właściciela mlecznej farmy, zdobywają wiedzę o mleku i jego przetworach. Gra uczy kreatywności i logicznego myślenia, a także przedsiębiorczości i podstaw zarządzania;
Mleczna kraina - społecznościowa gra online dla dzieci z klas VI SP i I gimnazjum. Zagrać jednak może każde dziecko, które zaloguje się na stronie programu. Uczestnicy gry poznają tajniki prowadzenia własnego mlecznego biznesu - produkcji mleka i jego przetworów, które dostarczają do pobliskiej szkoły. Gra zawiera elementy rywalizacji i szereg niespodzianek. Chcąc się z nimi zmierzyć, gracze muszą nie tylko wykazać się wiedzą na temat walorów mleka i produktów mlecznych, ale także sprytem, szybkością i logicznym myśleniem;
konkursy klasowe i międzyszkolne;
broszury edukacyjne dla rodziców;
Działania w I roku udziału klasy w programie służą przekazaniu wiedzy i obejmują przekazanie materiałów informacyjno - dydaktycznych dla nauczycieli, rodziców i dzieci, lekcje według zaproponowanych scenariuszy.
Misja
Misją programu „Mam kota na punkcie mleka” jest edukacja w zakresie walorów odżywczych mleka i produktów mlecznych oraz zwiększenie wiedzy na temat racjonalnego odżywiania się.
Dlaczego to takie ważne?
Z badań przeprowadzonych w 2008 roku przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) wynika, że w codziennej diecie młodzieży znajduje się zaledwie 678 mg wapnia (w przypadku dziewcząt) i 850 mg wapnia (chłopcy), gdy tymczasem według IŻŻ norma wynosi 1300 mg. Wartości te oznaczają, że u 55% dziewcząt i 40% chłopców zawartość wapnia w codziennej diecie nie pokrywa nawet 50% normy zapotrzebowania organizmu na tę substancję.
Chcąc zachęcić dzieci i młodzież do włączenia mleka i przetworów mlecznych do codziennej diety, stworzyliśmy zróżnicowane materiały, które stanowią kompendium wiedzy na temat korzystnego wpływu mleka i produktów mlecznych na zdrowie zębów i prawidłowy rozwój kości.
W ramach programu nawiązaliśmy współpracę ze specjalistami w dziedzinie rozwoju najmłodszych: pediatrą, psychologiem rozwojowym, dietetykiem i metodykiem nauczania. Ponadto, zaplanowaliśmy szereg działań edukacyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjalnych. W programie udział wezmą nie tylko same dzieci, ale także ich rodzice i nauczyciele.
Strona programu
stanowi centrum edukacyjne programu, skupiające wokół siebie wszystkie biorące w nim udział grupy. Za pomocą gier i łamigłówek, dzieci uczą się, dlaczego mleko jest tak istotne w diecie każdego człowieka, a aspekt współzawodnictwa i rywalizacji dostarcza im dodatkowo wiele radości. W porcie rodziców i nauczycieli znajdują się natomiast m.in.: materiały, które wyjaśniają, dlaczego warto spożywać mleko i jego przetwory, oraz proste przepisy na dania przygotowane z ich wykorzystaniem. Mało tego, poszczególni zainteresowani – odbiorcy strony - mogą komunikować się ze sobą za pomocą forum – wymieniać doświadczenia, rozmawiać o produktach i ich walorach odżywczych.
Podstawowe informacje
Czy wiecie, że mleko i przetwory mleczne są źródłem m.in.: wapnia, białka oraz witaminy D? Te z kolei są potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju kości!
Według raportu „Przegląd rynku produktów mleczarskich” przeprowadzonego przez Polską Izbę Mleka (PIM), mleko codziennie spożywa mniej niż 20% Polaków. Co więcej, jak wynika z danych zgromadzonych przez PIM, aż 22% procent chłopców i 16% dziewcząt w wieku gimnazjalnym spożywa mleko rzadziej niż co 2-3 tygodnie.
Potwierdzają to także dane Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, z których wynika, że Polska jest daleko w tyle za innymi krajami Unii Europejskiej jeżeli chodzi o spożycie mleka. Konsumpcja w naszym kraju wyniosła w 2011 roku 193 litry w przeliczeniu na mieszkańca. W innych krajach wspólnoty jest ona o około 100 litrów większa.
W związku z tym Polska Izba Mleka wraz z Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka zainicjowały program „Mam kota na punkcie mleka”. Celem akcji jest m.in. edukacja i poinformowanie grup docelowych (dzieci i młodzieży oraz matek, rodziców i nauczycieli) o właściwościach odżywczych mleka i produktów mleczarskich (jogurty, sery i mleko), zwiększenie wiedzy na temat racjonalnego odżywiania się oraz utrwalenie pozytywnego wizerunku mleka i produktów mleczarskich.
Do udziału w projekcie zaproszono ponad 2300 szkół podstawowych i gimnazjów, zaangażowano ekspertów, nauczycieli, rodziców i opiekunów. Przewidziano szereg akcji, aktywności i wydarzeń. Wszystko po to, aby w prosty i zabawny sposób przekazać wiedzę, która zakrzewi w młodych ludziach nawyk picia mleka i spożywania produktów mlecznych.
Program finansowany jest z trzech źródeł: Komisji Europejskiej, budżetu krajowego oraz Funduszu Promocji Mleka.
Coś do poczytania:
"Opowieści pełne mleka".
|